Google
Anders cykelblogg: Presentation del 1

tisdag 26 februari 2008

Presentation del 1

Hej och välkomna till mitt nya forum för att uttrycka mig i vad som händer och sker i mitt liv samt en hel del saker runt mitt liv.



Denna blog kommer framförallt att handla om cykel men jag inleder med en presentation av vem jag är och vad jag har genomfört så här långt i mitt händelserika liv. Presentationen kommer publiceras uppdelad i 7st delar under period om ca 2 veckor.



Namn: Anders Mikael Grönqvist

Född: Bollnäs BB

Uppväxt: "Paradiset" Kilafors

Ålder: 27 just nu

Bor: Stockholm

Civil status: Sambo med Caroline Eriksson http://www.carolineeriksson.se/



Uppväxt

Jag är som sagt uppväxt i det mytomspunna lilla huset "Paradiset" som ligger i byn Hallen 2km utanför Kilafors i södra Hälsingland.

Anledningen till att huset har fått det fina namnet Paradiset är självklar. Huset är en del av ett tidigare jordbruk med ett bryggeri i centrum. Den mycket vänliga jordbruksfamiljen byggde på denna gård ett hus för drängar och pigor intet likt något annat dränghus inom socken. Drängarna och pigorna var så nöjda och stolta av att få bo i detta hus att de beslutade kalla det för Paradiset. Under någongång 50-70-tal avvecklades jordbruket och även bryggeriet blev uppköpt och avvecklad av ett större bryggeribolag under början av 70-tal. Detta hus byggdes om på slutet av 70-talet av äldste sonen i jorbruksfamiljen Sten Olov Grönqvist även kallad "GrusOlle" och skulle sedermera bli dennes bostad tillsammans med fru Margareta Grönqvist och då lille sonen Tomas. Självklart behöll man det namn drängar och pigor döpt huset till och postadressen "Paradiset" fungerar än idag för att sända hälsningar till familjen. Till detta hus blev jag förd någon gång i mitten av September 1980 för att till fullo utgöra den lilla familjen för Olle Grönqvist. Kärnan i familjen bor än idag i detta vår samlingsplats för familjeanlägenheter.



Här fick jag en livlig och mycket lärorik uppväxt med mycket lek och stoj. Mycket barn i både min och bror´s ålder i den lilla byn medförde en hel del tid åt diverse lekar och tävlingar/spel av alla olika slag. Att röra på sig var en daglig syssla. Detta tror jag har legat till grund för min och min bror´s ganska framgångsrika idrottsliga karriär som cyklister och alpina skidåkare.



Fortsättning följer

Inga kommentarer: